Contact

Do you want to buy a sculpture, have a portrait made or do you need a sculpture but you are not sure what exactly? Do you need a custom-made project? I would love to hear from you and will react asap, this is in most cases the next day.

Calling is fast (please think of the time zone, I am in Amsterdam, CET); +31 (0)642350194

Have a lovely day! Saskia

//

Wil je een beeld kopen, een portret laten maken of heb je een beeld nodig maar weet je niet precies wat? Wil je een op maat gemaakt project? Ik hoor het graag en reageer zo snel mogelijk, dat is meestal morgen al.

Bellen gaat snel; +31(0)6423 501 94

Fijne dag gewenst! Saskia

Dorpsweg Ransdorp
Amsterdam, NH, 1028
Netherlands

art for life; sculpture that makes you wonder

Nieuws

Smoke...

 

Drie Gratiën in actie in het Kröller-Müller

saskia de rooy

Op 28 oktober kreeg het Kröller-Müller museum een schenking, een aanvulling op de collectie, een ongevraagd beeld gemaakt door De Drie Gratiën. Deze vrouwen zijn niet alleen muzen of dansende naakte vrouwen, het zijn kunstenaars. De Ballonnenman is de wereld in geblazen met hun adem, hun lucht. Het sluit dan ook naadloos aan bij de tentoonstelling die in het museum te zien is, ‘Alle Shows’ van Marinus Boezem (tot 14 november te zien). In de bijbehorende documentaire over Boezem zegt hij : ’waarom zou je vooraf iets maken als kunstenaar, waar specifiek geen vraag voor is?’ Omdat het gemaakt moet worden. En dat dat waarde heeft weet dit museum heel goed, een onmisbaar deel van hun collectie bestaat immers uit werken van Van Gogh, waar destijds niemand op zat te wachten maar die nu de basis vormen voor een miljoenen industrie.

 Uit het activiteiten plan ven het museum; ‘Ook binnen de eigentijdse kunst gaat de voorkeur uit naar kunstenaars die in de post-minimalistische en post-conceptuele traditie werken.(…) Het verzamel beleid richt zich met name op hedendaagse kunst en kunstenaars…’

We hebben directeur Pelsers van het Kröller-Müller museum natuurlijk uitgenodigd om de Ballonnenman in ontvangst te nemen. Ze wilde niet komen. Haar secretaresse verwees naar de route die we moesten volgen. Een email met een afbeelding en dan zou de directeur kijken of het paste in de collectie. We hadden niet overlegd en kwamen het zomaar doen. Dat was niet volgens de regels. Dat zijn dezelfde regels en mechanismes die ervoor zorgen dat nog steeds het gros van de collecties in musea voor het grootste deel bestaat uit werk gemaakt door mannen. Deze gekke kunst ervaring, een ontmoeting met vrouwen die met hun poten in de modder staan, die iedere dag werken aan hun oeuvre, laat ze aan zich voorbij gaan, zelfs als het een bijzonder conceptueel en hedendaags kunstwerk betreft, dat aansluit bij de tentoonstelling in haar museum. Helaas is ze niet geïnteresseerd genoeg in een groep vrouwen die deze stunt uithaalt in haar museum, het museum dat ook hun museum is. Ze heeft het geschenk niet aanvaard.

De  Ballonnenman is een oproep aan Mevrouw Pelsers om ook te kijken naar het werk van vrouwen, werk dat nog niet in de collectie is maar gemist wordt door de bezoeker. Want al die werken van de mannen zijn prima natuurlijk maar laten slechts een halve ervaringswereld zien. Dit museum is ook de plek van vrouwen in de kunst, niet alleen als muze maar ook als maker, daarom hebben we dit beeld hier gemaakt en geplaatst. Bovendien kreeg directeur Pelsers een bouwpakket zodat ze, als de Ballonnenman zijn laatste adem heeft uitgeblazen en er niet meer is om haar te herinneren aan haar taak (een inclusief museum te zijn), zelf een nieuw exemplaar leven in kan blazen. En misschien, als ze goed haar best doet, krijgt die dan een vrolijk gezicht.

Deze Drie Gratiën zijn: Saskia de Rooy, Erna Kuik en Yelappa Visser